Nakon 38 godina Douglas DC-3 na postolju

0

Američki avion Douglas DC-3 (C-47, 71255), propelerni zrakoplov, čija su brzina i obim razvoja napravili revoluciju u zračnom prometu 1930-ih, 1940-ih godina, smatran je jednim od najznačajnijih transportnih zrakoplova ikad napravljenih. Upravo je on sletio je 1977. godine na aerodrom Špilnik, nedaleko Otočca. I danas, nakon 38 godina od slijetanja aviona a 71 godinu od kad je proizveden, avion je napokon spašen od nagrizanja zuba vremena, i daljnje devastacije raznih vandala.
Nekolicina otočkih entuzijasta, predvođena Tonijem Dujmovićem, kojima su nebeske visine i ovaj vid sporta drugi dio života, pokrenuli su poslove na obnovi i restauraciji Douglasa. Trud, vrijeme, veliko zalaganje i značajna financijska sredstva dali su i rezultate, tako da je u srijedu (13.05.2015. godine) djelomično obnovljen Douglas DC-3 ( teži nešto manje od 8 tona) uz pomoć auto dizalice Ivana Lončara (Auto vuča „Lončar“) podignut na postolje.
„nismo više mogli gledati devastiranje i uništavanje aviona. Kao članovi Aero kluba „Krila Gacke“, gledajući kako je avion devastiran i kako propada, kako je iz njega sve poskidano, čak i izolacija, dijelovi lime, instrumenti, a ima svoju povijesnu vrijednost, došli smo na ideju da ga pokušamo obnoviti i sačuvati od daljnjeg uništavanja i propadanja. Plan i program za njegovu obnovu predali smo Gradu Otočcu, i po njihovom odobrenju započeli smo sa poslovima obnove. Obnova je počela na način da sam ispočetka sam skidao iskidane i uništene limove i dijelove, no postupno su se radovi proširivali. Puno je posla obavljeno, prvenstveno mislim na poslove koje je obavljao limar iz Zagreba, svoje učešće dali su i otočki vatrogasci, djelatnici Gacke, auto vuča „Lončar“ … Obnova nije završena, puno još na njemu ima posla ali i planova kako bi ga u mogli u potpunosti obnoviti. U drugoj fazi obnove išli bi na postavljanje svijetla na krila i u unutrašnjost. U planu je postavljanje nadzorne kamere, video nadzora, što bi nam osiguravalo nadzor nad avionom 24 sata jer kako je hangar pod video nadzorom tako bi bio i avion“ – kazao je predsjednik Aero kluba „Krila Gacke“ Toni Dujmović.
Za što bi nakon obnove avion Douglas DC- 3 mogao služiti i u koju se svrhu koristiti, Toni Dujmović kaže da ima nekoliko ideja i mogućnosti. Osim što će i dalje biti svojevrsna povijesno turistička atrakcija, mogao bi služiti i za potrebe snimanja video spotova, za fotografiranje, ako se iznutra preuredi mogao bi služiti kao multimedija, može se napraviti kafić, sobe i puno toga što je već u svijetu napravljeno sa takvim avionima. Ideja je puno ali potrebna su velika financijska ulaganja.
Idemo dalje, kontaktirali smo Ministarstvo kako bi nam pomoglo u realizaciji našeg programa. Umirovljeni pukovnik Zdravko Orešković i ja obišli smo aerodrom na Željavi, pronašli avion Thunderjet koji bi, ako nam se odobri prevezli na naš aerodrom. Imamo obećanja da ćemo dobiti i protuzračni top, tako da bi u stvari napravili jedan mali muzej zrakoplovstva. Moram se prisjetiti nekih stvari i ovom prilikom zahvaliti pokojnom gradonačelniku Draženu Bobincu, Mariu Barkoviću i gradonačelniku Stjepanu Kostelcu koji su puno pridonijeli u obnovi i razvoju zrakoplovne baze na Špilniku, dodao je Toni Dujmović.
Treba spomenuti da je aerodrom na Špilniku jedini aerodrom koji je aktivan i koji ima sve dozvole od Ministarstva, odnosno od Agencije za civilno zrakoplovstvo i kao takav spada i jedne od boljih zrakoplovnih baza u Hrvatskoj.
Douglasov DC-3 (Douglas C-47) je proizveden u preko 10.000 primjeraka i činio je transportnu okosnicu savezničkih snaga širom svijeta – od Europe do Pacifika. Oni su iznijeli ne samo rat, već su odigrale važnu ulogu u poslijeratnom bumu civilnog putničkog/teretnog zrakoplovstva kada su bile najmasovniji tip zrakoplova u upotrebi. Naime, nakon rata su američki USAAF i britanski RAF imali daleko previše svih vrsta zrakoplova – stoga su tisuće zrakoplova viška za tada smiješne novce prodale civilnim zrakoplovnim prijevoznicima. Pritom su bili popularne iz istih razloga kao i tijekom rata: jednostavne konstrukcije, pouzdanih i robusnih motora, s dovoljno putničkog odnosno tovarnog prostora mogle su letjeti na raznim rutama – pa čak i slijetati na travnate i zemljane aerodrome. Od 61 zrakoplova Douglas C-3S, raspadom Jugoslavije nove su države “naslijedile” preživjele statične primjerke ukupno 7 komada (od kojih je 1 u međuvremenu našao novi dom):
71203 – Zadar-Zemunik, Hrvatska, 71212 – Željava, Hrvatska/BiH, 71214 – Beograd, Srbija, 71245 – otpad kraj Ibarske magistrale blizu Beograda, unutrašnjost preuređena u bar, 71248 – prije na aerodromu Rajlovac kraj Sarajeva, BiH / sada restauriran u Mervillu u Francuskoj, 71253 – Otok kod Metlike, Slovenija, 71255 – Otočac, Hrvatska.
I danas, 71 godinu nakon što je proizveden, Douglas DC-3 na otočkom aerodromu izgleda – impresivno.
Dražen Prša