Još su dva aviona dobila svoja mjesta stalnog boravka na zrakoplovnoj bazi Špilnik, nedaleko Otočca. Ovo je posao vrijedan divljenja, entuzijazma ali i velikog odricanja nekolicine članova Aero kluba „Krila Gacke“ koji nastoje urediti svojevrsni muzej zrakoplovstva u kojem bi istaknuto mjesto imali „carevi“ nebeskih visina, borbeni avioni koji su nekada vladali nebeskim prostranstvima.
„Nakon vanjske obnove Douglasa DC-3 dovezli smo još dva američka aviona Thunderjeta. No prije svih poslova vezanih za njihovo preseljenje sa Željave na naš aerodrom, morali smo dobiti odobrenja, tako da je uz svesrdnu pomoć gradonačelnika Stjepana Kostelca, njegovog savjetnika Milana Tomaića i moje malenkosti uslijedio posjet kabinetu ministra obrane Anti Kotromanoviću, MUP-u i našoj lokalnoj policiji, od kojih smo dobili sve potrebne dozvole. Nakon toga uslijedili su poslovi vezani za preseljenje aviona iz Željave do našeg aerodroma. Zaista težak, zahtijevan i kompliciran posao. Nismo gotovi sa poslovima i našim planovima jer imamo još jedan DC-3 za prevući sa Željave, za što već sada pokušavamo stvoriti određene preduvjete, no kako je on preširok za transport cestom imamo određene probleme koje pokušavamo riješiti na najbolji mogući način.
Ovo je tek dio od planova koje su zacrtali u Aero klubu „Krila Gacke“, jer Toni Dujmović kaže da imaju još nešto u planu, što za sada ne žele otkriti, a za što postoji obećanje iz Ministarstva obrane.
Inače, Thunderjeti su bili borbeni avioni s turbo mlaznim motorom, lovci-bombarderi, čiji razvoj je počeo 1944., a poletili su 1946. Uvedeni su u operativnu upotrebu 1947 godine. Za američko zrakoplovstvo Thunderjeti su postali primarni udarni avioni, za vrijeme Korejskog rata, gdje su letjeli u 86.408 misija i uništili 60% od svih ukupnih uništenih ciljeva, kao i osam sovjetskih lovaca tipa MiG. Bili su udarna snaga i jugoslavenskog zrakoplovstva.
„Žalosno je bilo gledati devastaciju tih aviona na Željavi, tako da smo se odlučili na ovaj posao, s kojim nastojimo izgraditi mali muzej avijacije a koji iz dana u dan postaje sve realniji u ostvarenju naših planova. Ima još toga što će biti u ovom našem zrakoplovnom muzeju, što za sada ne želimo otkrivati javnosti. Moram zahvaliti prvenstveno Poglavarstvu Grada Otočca, gradonačelniku Stjepanu Kostelcu koji su pokazali razumijevanje i poduprli naš rad. Tu su i sponzori koji nas podržavaju u svim našim aktivnostima, od kojih ću izdvojiti tek Branka Šepca koji nam je osigurao prijevoz za ove avione. U tijeku su pregovori sa sponzorom od kojeg se očekujemo da nas sponzorira sa oko 100 kg boje kojom bi uredili DC–3, a potom planiramo urediti i virtualnu multimediju leta iznad Gacke doline u kojem bi bilo 22 mjesta. Tražimo i sponzore za 10 monitora koji bi bili postavljeni umjesto prozora na avionu, za što smo se obratili NP Plitvička jezera da nas potpomogne, i iskreno se nadamo njihovoj pomoći“ – kazao je predsjednik Aero kluba „Krila Gacke“ Toni Dujmović.
Koliki je interes i zanimanje za zrakoplovnu bazu na Špilniku najbolje govore parkirani automobili domaćih i stranih registarskih oznaka. Brojni putnici, od kojih je najviše turista, zastaju kod aviona, slikaju se, traže informacije o avionima, i ostaju zatečeni jer ove avione mogli su vidjeti samo preko filmova a nikada u stvarnosti. Ovaj projekt pokazao se u potpunosti opravdan i uvjeren sam da će ovaj zrakoplovni muzej biti velika atrakcija za Gacku dolinu, Grad Otočac pa i Hrvatsku. Ovo će u stvari biti jedinstven muzej takve vrste u Hrvatskoj, pogotovo kad postavimo monitore za virtualnu multimediju, dodao je Toni Dujmović.
Dražen Prša